De kwaliteit van het team maakt het verschil

Ik (Marije) raak in gesprek met de eigenaar van een restaurant. Ik ben onder de indruk van de drukte; mensen hangen bijna letterlijk met de benen buiten, in de buurt parkeren is een uitdaging. ‘Ja, zegt hij, dat komt omdat we zo’n goed team hebben’. Dat fascineert me. Hij verklaart zijn succes niet vanuit de kwaliteit van het eten (heel goed), vanuit de ambiance (heel gezellig) of de locatie (mooie plek en goed aan te rijden), maar vanuit de kwaliteit van het team.

Ik denk inderdaad dat mensen het verschil maken. In welke branche dan ook, het gaat er uiteindelijk om of je je als gast, als klant, als zakelijke relatie, welkom voelt, op je plek. Het gaat om aandacht. Volgens ons valt daar in organisaties nog altijd een wereld te winnen.

Niet lang geleden had ik een kennismakingsafspraak. Ik was uitgenodigd op haar kantoor. Ik belde aan, werd via een intercom binnengelaten en kreeg de instructie om bij de trap op de bank te wachten. Dilemma: er was een trap naar boven, waar inderdaad een bank stond, en een trap naar beneden, waar onderaan ook een bank stond.

Wat te doen? Ik kon het aan niemand vragen, want er was niemand te bekennen. Ik heb gegokt voor boven. Twintig minuten later dan de afgesproken tijd werd ik opgehaald. Ik had goed gegokt, maar dat gaf me geen goed gevoel. Ik voelde me niet welkom, en dat was het gevoel dat bleef hangen.

Wil je met jouw team een slag maken, echt aandacht hebben voor de mensen in je omgeving en leren hoe je daarop kan inspelen? Informeer dan naar de mogelijkheden.