Wat maakt de gemeente tot een aantrekkelijke werkgever?

Bij het vervullen van een vacature was het onuitgesproken signaal van een organisatie naar een kandidaat vroeger: voor jou tien anderen. Nog even (misschien nu al wel?) en we leven in de tijd dat een medewerker tegen een gemeente zegt; voor jou tien anderen. A whole different ballgame, zouden de Amerikanen zeggen. En als je dan geen goed verhaal hebt, dat potentiële medewerkers wezenlijk triggert, dan kun je als organisatie eigenlijk wel opdoeken.

Hoe houd je als gemeente mensen binnen? Deze vraag wordt steeds nijpender. Goed personeel is moeilijker te vinden. Dat dwingt tot nieuwe strategieën, nieuwe verhalen. Daarin staat het antwoord op de vraag ‘wat maakt mij als gemeente tot een aantrekkelijke werkgever?’ centraal. Dat nieuwe verhaal moet gaan over:

De manier waarop ‘samen/met elkaar’ binnen de gemeente wordt ingevuld
Mensen willen een omgeving waar ze zich prettig en veilig voelen. Waar eerlijkheid en zorgvuldigheid heersen. Waar ze hun talenten kwijt kunnen, en waar ruimte is voor hun creativiteit. Waar ze weerklank ervaren op wie ze zijn. Een warme omgeving dus. Zo’n werkomgeving is nog steeds schaars, dus je onderscheidt je ermee van andere werkgevers.

De manier waarop de gemeente toegevoegde waarde heeft voor de omgeving en of/hoe de medewerker daarop aan kan haken
Mensen vinden zingeving steeds belangrijker, bijvoorbeeld door voor een organisatie te werken waarvan duidelijk is wat de toegevoegde waarde is voor de omgeving. Dat is een kans voor gemeenten, die zeker meerwaarde hebben voor hun omgeving. Ze moeten wel moeite doen om die zichtbaar te maken. Waarom is er een vergunning voor een dakkapel nodig? Omdat iedereen in een dorp of stad er belang bij heeft dat inwoners niet lukraak aan het bouwen en uitbreiden slaan. Communiceer daarover, en zorg dat de procedure snel en soepel verloopt.

De gelijkwaardigheid van de relatie tussen de gemeente als werkgever en de individuele medewerker
Zorg dat er een levendige wisselwerking is tussen organisatie en medewerker. Laat medewerkers merken dat je blij bent dat ze er zijn. Bevestig hun keuze voor jou als werkgever regelmatig. Vertel wat je van ze wilt, en vraag ook wat zij van jou willen. Zo kweek je gelijkwaardigheid, wederkerigheid en loyaliteit, en loyale medewerkers zullen minder snel vertrekken.