8 tips om ‘s avonds na het werk nog energie over te hebben om te sporten

gym-room-1180062_1280

We werden bij een DT van een waterschap uitgenodigd. De vraag was, of we konden helpen om het DT-overleg meer effectief te maken. Dat wilden wij graag doen. We begonnen met individuele gesprekken met alle DT-leden. Vooral wat de directiesecretaris zei, is na al die jaren bij me blijven hangen. ‘Op maandagen (de DT-overleggen waren op maandag) ben ik ‘s avonds te moe om te sporten’.

Door de DT-overleggen bij te wonen, en de DT-leden bewust te maken van de energiebronnen en – lekken tijdens de overleggen, lukte het al snel om de overleggen soepeler en sneller laten verlopen. Toen de directiesecretaris vertelde dat ze het sporten op maandag weer had opgepakt, wist ik (Marije) dat we een eind in de goede richting zaten.

Wat kun je zelf doen om je energie door de dag heen op peil te houden, zodat je ‘s avonds nog fut hebt om te gaan sporten? De kunst is om door de dag heen regelmatig even op te laden, zodat er niet alleen maar energie wegloopt.

8 tips:

  1. Neem minipauzes. Stel dat je bijvoorbeeld een ingewikkeld stuk aan het schrijven bent, of je hebt achter elkaar door vergaderingen, doe dan af en toe in je hoofd even een leuk uitstapje. Ik stel me bijvoorbeeld even voor dat ik bij mijn paard op de wei ben. Dat hoeft maar heel kort. Je geeft je lichaam dan toch even de gelegenheid om op te laden.
  2. Beweeg regelmatig even. Parkeer je auto bijvoorbeeld wat verder weg van de plaats waar je moet zijn, zodat je even kunt lopen. Of wandel even naar die collega op een andere verdieping, in plaats van hem of haar te mailen.
  3. Maak even een praatje met iemand die je aardig vindt, of, nog beter, iemand met wie je gemakkelijk lol maakt. Doe inspiratie op.
  4. Houd je ademhaling in de gaten. Probeer zoveel mogelijk vanuit je buik adem te halen, en niet vanuit je borst. Een korte, hoge ademhaling kost energie.
  5. Een overleg dat uitloopt, kost veel energie. Geef van tevoren aan dat je echt op tijd weg wilt, en doe dat ook.
  6. Probeer nabranders in een overleg te voorkomen. Er is weinig dat zoveel energie kost, als een vergadering die afgelopen leek. Je stond al op om weg te gaan, en toen moest je weer gaan zitten.
  7. Ga even naar de wc om je handen te wassen. Gewoon even het water over je handen voelen lopen maakt al veel verschil als je een drukke dag hebt.
  8. Focus tijdens de dag regelmatig bewust op (kleine) dingen die je inspireren of die je mooi vindt.