Breng warmte in verandering: vijf feiten waarom dat werkt

Verandering is een gegeven geworden

We zijn nog niet klaar met het één en het ander dient zich al aan. Veel mensen verzetten zich daartegen. Ze zijn er klaar mee; hebben het gevoel dat ze het allemaal niet meer bij kunnen benen. Logisch. Wij mensen zijn gewoontedieren. We vinden het fijn als alles in meer of mindere mate hetzelfde blijft. ‘Nieuw’ en ‘anders’ is leuk, zolang we het kunnen overzien. Hoe om te gaan met dit dilemma? Breng warmte in veranderingsprocesssen! Aandacht en zorgvuldigheid zijn sleutelfactoren. Vijf feiten waarom juist die enorm veel verschil kunnen maken:

Mensen hebben vaak hun eigen, individuele redenen

Veranderen kost moeite, hoewel de collectieve term ‘weerstand’ anders doet vermoeden. Zoom in op die specifieke redenen en maak daarin een beweging. Dan ontstaat er vaak alsnog mentale ruimte om te veranderen.

Als een verandering echt zin heeft

Zodra mensen het nut van veranderen inzien, dan wijzen ze die verandering meestal niet af. Maar is dit de zoveelste verandering waarvan mensen voorzien dat hij niks oplost (omdat de onderliggende patronen hetzelfde blijven)? Dan is het natuurlijk niet zo raar dat ze afhaken.

Nog veel te vaak beschikken mensen niet over kerninformatie

‘Wanneer gaat dat dan in?’ ‘Wie neemt dat dan over?’ ‘Waar staan we voor?’ Verschillende vragen die voorbij kunnen komen. Communiceren, communiceren, communiceren is de oplossing. Liever te veel dan te weinig.

Maak je een fout, geef dat dan gewoon toe

Natuurlijk worden er in veranderingsprocessen fouten gemaakt. We zijn mensen. Hoe je omgaat met een fout, is veel doorslaggevender. Ga persoonlijk even langs, bied je excuses aan, laat weten dat je het vervelend vindt dat het heeft kunnen gebeuren. En laat zien wat je eraan doet om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt. Op die manier ontstaat vertrouwen.

Laat mensen meepraten en meedenken

Meepraten en meedenken over de problemen waar je als organisatie mee zit is belangrijk. Vraag naar hun visie. Gebruik hun kennis en wijsheid. Grote kans dat ze zelf met verandervoorstellen komen, die dan ook meteen kunnen rekenen op draagvlak.