Coachend interveniëren: niet alleen voor coaches!

Coachend interveniëren is niet alleen voor coaches

Het is een aanpak die voor iedereen handig is, op allerlei momenten, zeker wanneer de spanning oploopt, of er een conflictachtige sitatie dreigt. En dat kan zowel privé zijn als op het werk.

Dit zijn de te nemen vijf stappen:

Bepaal het doel dat je met je interventie wilt bereiken

Bijvoorbeeld: de rust laten terugkeren, of zorgen dat iedereen zich uitspreekt over wat er speelt. Je doel bepaalt de aard van de interventie. Als je de rust snel wilt laten terugkeren, dan is het bijvoorbeeld handiger dat je mensen even uit elkaar haalt, en zich nog niet uit laat spreken. Als je wilt dat mensen zich uitspreken, wees dan voorbereid dat de vlam in de pan kan slaan, en zorg dat er tijd en gelegenheid is om dit op te lossen.

Verken de situatie

Stel jezelf open: richt je aandacht op de ander, luister, probeer de ander te begrijpen, geef non-verbale aanmoedigingen
Terugkoppelen en/of verhelderen: herhaal wat je gehoord hebt, vat samen, sluit met vragen aan bij de ander
Check (voor jezelf) de niveaus in het gesprek; emotie, relatie, inhoud, procedure. Maak onderscheid tussen feiten en gevoelens
Stimuleren; moedig de ander aan, bepaal wat hoofd- en bijzaken zijn, wat je nu wilt uitdiepen en wat niet of later

Kies de interventie die wilt plegen en voer hem uit

Stel een vraag
Informeer: verstrek relevante informatie aan de ander (die invloed heeft op zijn of haar gedrag/emotie/keuze)
Adviseer: geef de ander raad/richting, stuur op het maken van een keuze
Beoordeel: geef je eigen visie
Doe een voorstel

Neem waar wat het effect is van je interventie

Tijdens het gesprek observeer je steeds weer wat het effect is van wat je zegt/doet. Zo kun je beoordelen of je inderdaad in de buurt komt van het gewenste doel/resultaat.

Stuur waar nodig bij