Een goede leidinggevende spreekt tenminste één woord Frans

Als leidinggevende binnen een organisatie kom je regelmatig in aanraking met veranderingen. Als gevolg van een reorganisatie, een veranderde visie en missie of veranderende regelgeving, om maar wat voorbeelden te noemen.

Veel leidinggevenden ervaren weerstand van medewerkers als er een verandering aan zit te komen. Terwijl die voor de organisatie juist het verschil kan maken tussen succes en falen in de buitenwereld. Medewerkers werken vaak in de waan van de dag, ze hebben het druk met ballen in de lucht houden. En misschien geldt dat ook voor jou!

Hoe krijg je nou zo’n verandering op gang en hoe krijg je als leidinggevende je medewerkers mee in het proces van verandering? En, hoe helpt één klein woordje Frans daarbij?

Gedragswetenschap als sleutel

Je bent natuurlijk al een goede leidinggevende, en misschien is je wens om een nog betere te worden. In gedragswetenschap zitten sleutels verborgen om elk slot open te krijgen. Zodat het je lukt om mensen tot nieuw gedrag te bewegen. Zodat collega’s op tijd zijn voor vergaderingen (fysiek en online), zodat ze beter gaan samenwerken, en ook richting je (interne) klanten en stakeholders. Moeiteloos invloed hebben op een fijne manier, zonder dwingend en autoritair te zijn, wie wil dat nou niet.

Veiligheid

Verandering draait uiteindelijk om biologie en gedrag. Mensen zijn altijd op zoek naar veiligheid, dat doen ze onbewust. Het is de grootste natuurlijke, biologische behoefte. Bij 95% van alles wat mensen zeggen, denken, doen en voelen, spelen onbewuste beelden en ideeën over onveiligheid een rol. Hierdoor worden keuzes en gedrag onbewust bepaald.
Binnen de ontwikkelprogramma’s van WARM! besteden wij hier veel aandacht aan. Zodra mensen zich bewust worden van de onbewuste factoren die hun gedrag beïnvloeden, zie je hun gedrag vanzelf veranderen. Dit even als zijstap, waar het om gaat is het volgende:

Als je weet hoe je in de veiligheid van anderen kunt voorzien, groeit je invloed exponentieel.

Hoe doe je dat dan?

Nu komt dat ene woordje Frans om de hoek kijken. Het gaat om het woordje ‘AVEC’. 
We weten allemaal wat dat woordje betekent: ‘met’. In relatie tot dit artikel staat het woord voor een afkorting. Hierin vind je de vier sleutels om mensen (medewerkers, klanten, stakeholders) een gevoel van veiligheid te geven en ze te motiveren om te bewegen in de richting die jij voor je ziet.

De vier sleutels zijn:

Autonomie

Als je invloed hebt op de wereld om je heen dan voel je je veilig, je bent in control. Hoe meer invloed, hoe veiliger. Veiligheid is een oerbehoefte van de mens, net als eten, drinken en onderdak. Kijk maar eens om je heen hoe hard we hebben gebouwd aan veiligheid, we doen dit al eeuwen succesvol.

Verbinding

Mensen willen het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Ze willen ergens bij horen en gaan daardoor relationele-, emotionele-, psychische- en energetische verbindingen aan.

Erkenning 

De mens wil eigenlijk op alles erkenning krijgen. Erkenning op de successen, behoeften, zorgen, verlangens, problemen enz. Ze willen gezien en gehoord worden. Per mens en situatie verschilt hoe. Soms is een luisterend oor al voldoende, maar dan echt luisteren, zonder oordeel.

Competentie

Mensen willen graag bekwaam zijn om een bepaalde taak goed uit te voeren. Dat levert winst op binnen het gebied Autonomie. Hoe meer bekwaam, hoe groter het gevoel van veiligheid.

De praktijk

Hoe kun je het leven van je medewerkers en/of klanten beter, mooier en makkelijker maken door in te spelen op een van de oerbehoeften? Stel eens wat vragen die kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld:

  • Zijn en werken mijn medewerkers wel echt autonoom? Beperk ik ze teveel? Neem ik dingen van hen over?
  • Zijn ze wel echt in verbinding? Betrek ik ze bij het grotere geheel van de organisatie? Kunnen door intensiever samen te werken, andere verbindende elementen naar boven komen? Ga met elkaar in gesprek over dromen, waarden en motivatie.
  • Geef ik voldoende erkenning, en op de juiste punten? Erken en heb onverdeelde aandacht voor hun zorgen, problemen, blijdschap, ideeën enz.
  • Faciliteer ik de medewerkers wel voldoende om hun ambitie te voeden? Kunnen ze nog groeien in vaardigheden en kennis? Hebben ze voldoende zelfreflectie en zicht op hun eigen competenties? Kunnen we klanten op een andere manier bedienen zodat ook de klant meer vaardig wordt?

Met deze sleutels kun je meer invloed uitoefenen, meer succes genereren en een fijnere samenwerking tot stand brengen. En ervaar je tijdens een verandering binnen de organisatie of binnen je team toch nog weerstand voor de nieuw ingeslagen weg? Spreek dan Frans!

Binnen WARM! zijn we altijd gericht op ontwikkeling en persoonlijke groei, we speuren naar mensen die betekenisvol zijn voor de samenleving. Speciale dank voor Gian Kerstges voor de introductie van dat ene, belangrijke woordje Frans.