En hoe nu verder?

WARM! heeft recent onderzoek gedaan onder leidinggevenden in samenlevinggeoriënteerde organisaties (gemeenten, regionale samenwerkingsverbanden, zorginstellingen, onderwijs etc.), en ze gevraagd wat hen op dit moment vooral bezighoudt en welke aandachtspunten ze voorzien voor de nabije toekomst in dit Coronatijdperk.

Van de uitgenodigde leidinggevenden heeft ca. 80% gereageerd, wat erop duidt dat onze vragen hen na aan het hart liggen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de volgende vier onderwerpen hen sterk bezighouden:

  1. Het is moeilijk om zicht te krijgen op wat er precies speelt in het team. Door de lockdown is de fysieke samenwerking grotendeels vervallen, en dat heeft effect op de saamhorigheid. De vraag doemt op: ‘wie heeft wat nodig om verder te kunnen?’, en: ‘hoe kan ik dat als leidinggevende faciliteren?’ Het onderliggende verlangen van de leidinggevenden is: verbonden blijven met het team en effectief inspelen op de behoeften die binnen het team leven.
  2. Een groot aantal medewerkers heeft moeite met de nieuwe situatie, ze zijn op zoek naar een nieuwe balans. Het gemis van persoonlijk contact, meer moeite om gemotiveerd te blijven, een gevoel van afstand tot de organisatie, de balans tussen werk en privé. Allemaal thema’s die actueel zijn door het thuiswerken. Het onderliggende verlangen van de leidinggevende in dit verband is: het welzijn van medewerkers, en dat ze deze tijd goed doorkomen, zonder psychische klachten.
  3. Door de veranderde situatie komen mensen in aanmerking voor nieuwe rollen/taken. De crisis maakt dat veel organisaties hun prioriteiten verschuiven. Het onderliggende verlangen van de leidinggevenden is: voor alle medewerkers een optimale match vinden tussen hun persoonlijke werkgelukprofiel en de nieuwe werkzaamheden die ze gaan uitvoeren.
  4. De veranderende omstandigheden vragen van leidinggevenden een nieuwe stijl van sturen. Die willen, of zelfs, die moeten ze ontwikkelen. Het simpelweg managen van werk en medewerkers is verleden tijd. Nu wordt er een beroep gedaan op het vermogen om effectief te sturen en moreel leiderschap te tonen. Het onderliggende verlangen van de leidinggevenden is: samen met de medewerkers de doelen van de organisatie blijven halen en resultaten blijven boeken. Daarnaast is er een gevoel van urgentie om zo snel mogelijk grip op de nieuwe situatie te krijgen.

Wij kunnen helpen

Wij hebben verschillende instrumenten ontwikkeld om aan deze vraagstukken tegemoet te komen:

  1. Teamsnelscan (snel zicht op de bestaande situatie en de benodigde acties)
  2. Tienstrippenkaart (tien coachingssessies, waar wenselijk te verdelen over meerdere medewerkers)
  3. Ontwikkelassessment (snel zicht op iemands kwaliteiten, talenten en drijfveren/welke werkzaamheden en werkomgeving geven energie)
  4. Ons leiderschapsprogramma (op maat)

Voorbeeld

Wij horen dat mensen, bewust of onbewust, aan het afwachten zijn tot de situatie weer ‘normaal’ wordt. Dat kwam bijvoorbeeld in dit gesprek naar voren, dat Marije had met een jonge teamleider:

‘Corona kwam, en alles viel stil’ vertelt hij. Hij is iemand die veel informatie oppikt door rond te lopen, en die werkwijze voldoet niet meer. Er valt niks rond te lopen! Onbewust zit hij te wachten tot alles weer ‘gewoon’ wordt, zodat hij weer op zijn oude manier verder kan. Samen constateren we echter al snel, dat het ‘oude gewoon’ niet meer terugkomt. ‘Dus is het de moeite waard om een nieuwe werkwijze te ontwikkelen’, concludeert hij.

Deze teamleider stapt in ons leiderschapsprogramma.

Verwachte trend

Wij voorspellen dat mensen minder vaak naar kantoor zullen komen, ook als/wanneer de richtlijnen soepeler worden en zelfs losgelaten. We verwachten een kantoorconcept met een bezetting van 0,5 of 0,4. Waar organisaties jaren hebben ingezet op het ‘nieuwe werken’ is dit opeens, als gevolg van de pandemie, een niet meer te ontkennen feit. Natuurlijk vraagt dit van werkgevers een inzet op faciliteiten en regelgeving. Medewerkers, en ook werkgevers, hebben in de afgelopen periode ontdekt wat de mogelijkheden en voordelen van thuiswerken zijn en gaan die verder vorm en inhoud geven. Met andere woorden: op afstand resultaat boeken gaat heel gebruikelijk worden. Dat vraagt om het ontwikkelen van nieuwe werkwijzen, invalshoeken en vaardigheden.

Herkenbaar? Meer weten?

Is dit herkenbaar voor je? En wil je meer weten? Kijk op deze site onder het kopje ‘vraag & oplossing’